Gästbok
penna
Skriv gärna i gästboken.
(Föregående sida (den 34:e) hittas här, och nästa finns här)
Eva-Lenas Loggia

  Det är grönt.
nina
- Thu Sep 6 15:35:04 2007

Det är det här också, men jag har sett det blått på ett annat ställe.
Eva-Lena


Hm, blir ju nyfiken på den hemlige som serverade välkomstdrinkarna...
Här väntar vi på besked om vi blir husägare eller inte. Oliiidligt att vänta till fredag!
Hälsningar Carina

CarinaR <carinaronn@bredband.net>
- Wed Sep 5 09:33:54 2007

Och jag blir nyfiken på ert eventuella husköp! ;=) Håller förstås tummarna på att ni får det! Lycka till!
Eva-Lena


tycker att den ser ut att vara röd men

jag tror att jag är färgblind !

sven
Bäst just nu: livets föränderlighet
Värst just nu: livets föränderlighet
Mora, - Tue Aug 21 18:06:17 2007

Hihi! Det finns visst fler skärminställningar än jag tänkte mig. :=)
Eva-Lena


Är bara nyfiken på mina skärminställningar. Ser ni denna sida i gästboken som grön eller blå hos er?
Eva-Lena själv
Bäst just nu: en speciell relation
Värst just nu: att hösten kommer snart
- Mon Aug 20 13:56:51 2007
Hej! Hittade hit genom ninaweb. Såg att du hade kort på bl.a. Marstrand, där kommer min mamma ifrån.
Hoppas jag får kika in igen!
Mvh Miriam

Miriam Länström <miriamlanstrom@hotmail.com>
Bäst just nu: Att solen skiner
Värst just nu: Att det snart är slut på helgen
Uddevalla, - Sun Aug 19 17:02:14 2007

Välkommen hit! Och det är ju klart att du får kika in igen. Jag ska spana in din sida också.
Mina bilder från Marstrand bl.a är verkligen inga höjdare, de är jättedåligt scannade.
Eva-Lena


Jag skulle gärna vilja vara en bananfluga hemma hos dig om det är ren whisky som serveras i glaset. :-)
Usch, jobbigt med bananflugor. Vi är turligt nog skonade från sånt otäckt. Där jag bodde förrut så hade vi såna problem när det var varmt ute. Det var en massa rosenbuskar nedanför fönstret.

Appropå kryp .. det var en läskig flygmyreinvasion i Stockholm city förra veckan. Det vart helt svart i luften och de kom i stora svärmar mitt på shoppinggatan. Folk flydde skrikande med händerna för mun och näsa. Äckligt värre.

Nina <ninaweb@gmail.com>
Sthlm, - Thu Aug 9 18:04:01 2007

Huuu, sådana invasioner är ju jätteäckliga! En gång när min dotter var liten och vi var i Tyskland var vi med om en invasion av knallgröna insekter som satte sig precis överallt. Då såg man folk vifta som galningar, fast jag hörde ingen som skrek högt. Hihi!
Eva-Lena


Vilken härlig sajt du skapat - tesektionen är helt ljuvlig!!!
Mia

Mia <mias_sida@vox.nu>
Bäst just nu: solen och värmen
Värst just nu: att dygnet bara har 24 timmar
Skåne, - Wed Aug 8 11:47:06 2007

Tack. Men de flesta avdelningarna här är väldigt gamla och det är dags att ta bort det mesta som inte uppdaterats på länge. Boksidorna, t.ex. Men jag ska försöka skärpa mig med tesidorna. Kan bland annat skriva recension på stångad get, som jag brukar kalla Lapsang Souchong. ;=)
Ska titta in lite mer på din sida också och se vad du har att bjuda på.
Eva-Lena


Nr 10 är typ det jag har nu OM jag orkar fixa till det. Lite längre kanske.
Jag funderar faktiskt starkt på att skaffa mig ett jätteburrigt hår. Krulligt och stort som på sista bilden. :-)

Nina <ninaweb@gmail.com>
- Thu Aug 2 12:49:29 2007

Du passar i nummer tio och även de korta, tuffa varianterna. Och det är många som har sådär stort nu, som du funderar på. Själv tycker jag inte det är snyggt, men det är ju inte för min skull som de har det. Hihi! ;=) Det är i alla fall kul att man får ha det lite som man vill, det är en större bredd på utbudet och toleransen nu, liksom.
Eva-Lena


Jag har heller aldrig haft en fästing på mig. Inte som jag märkt i varje fall, kan jag ha det utan att märka det?

Kanske ett tecken på att jag blivit för mycket stadsmänniska..

Kan väl

Åsa <asa.magnusson@zyrenna.com>
Malmö, - Mon Jul 23 19:32:13 2007

Jag tror de flesta måste gå i ganska risig terräng för att hamna i fästingarnas grepp. Går man på stigarna eller där det inte är hundra grenar ivägen kanske man klarar sig hela livet utan att fästingarna anfaller? Och så gillar de inte när man käkat mycket vitlök. ;=)
Eva-Lena


Rätt komiskt det här med fästingar. jag fiskar rätt mycket och är ofta ute i naturen men aldrig nånsin under hela mitt liv så har en fästing bitit sig fast i mig. Undrar om det beror på att jag käkar så mycket vitlök.
nina
- Sat Jul 21 13:49:51 2007

Ja, det kan ju bero på vitlöken. Eller fiskdoften, kanske? Hihi!
Eva-Lena


Hej Synd att du kasta LP-skivorna kunde väl säkert fått nån nytta hoss nån T.ex. hoss mig Ps Har en Suzuki Intruder Häls NeNNe
NeNNe Lundin <sodanenne@hotmail.com>
Bäst just nu: MC-Vädret
Hudiksvall, - Sat Jul 14 13:48:39 2007

Ja, det är flera stycken som "skällt" på mig efter att jag slängde LP-skivorna. Men de låg i alla fall inte längre än någon timme i soprummet, verkar det som, så jag tror att någon fått glädje av dem.
Hoppas du kommit ut mer på hojen varje vecka än jag gjort på hela sommaren. Vilken konstig icke-mc-sommar det blivit för mig!
Eva-Lena


Okej.. Ja vill att du ka tolka en dröm åt mej :) skriv till min e-mail när du ahr tid :) Ja sanndrömmer men aldrig nått viktigt, och ja har konstiga drömmar som ja vill tyda. MVH Sofie :) Skriv så fort du får tid!
Sofie Samuelsson <soffluss@hotmail.com>
Bäst just nu: Kärleken
Värst just nu: Har svårt o bestämma mej
Hällefors, - Fri Jun 29 00:12:04 2007

Har haft lite att stå i med flytt och annat så nu är det den 18/8. Får se om jag mailar dig ändå, ifall du kanske fortfarande minns drömmen. Men om du inte drömmer den igen så är den förmodligen inte särskilt viktig över tiden.
Eva-Lena


Jag har köpt en diversion xj600 00 den är ganska bra men lite klunkig låda på låga växlar och så låter den som en getign och vibrerar just vid 90 på högsta växelen.
James Boond
- Tue Jun 19 19:13:44 2007

Jaha. Vet inte hur de brukar vara, men det är nog rätt vanligt sådär, tror jag. Alla hojar har väl något varvtal som ger mycket vibrationer? Min XJ900 är också "stirrig" vid 90, men växeln brukar inte vara så klunkig. Du kanske ska justera den lite?
Eva-Lena


Poliskontroller.
Jag känner igen nervositeten vid poliskontroll och då blir jag ändå stoppad åtminstone varannan månad (mycket ute på vägen vid udda tider).
Adrenalin, oro och nervositet är den normala reaktionen när man blir invinkad, eller för den delen när man ser en polis om man inte vet at man är gott och väl på nedsidan av hastighetsgränsen.
Du vänjer dig.

simon "sprithitler" åslund <sprithitler@hotmail.com>
Bäst just nu: sommar
Värst just nu: bostadsoro
Uppsala, - Sun Jun 17 16:26:40 2007

Tror inte jag vänjer mig om det ska gå minst 8 år mellan gångerna. ;=) Jag åker ju för det mesta inte mitt i natten. Det är den tiden hjärnan funkar som sämst (det är samma sak för skiftarbetarna på de passen) så det händer väl rätt mycket i onödan för motorcyklister då också
Eva-Lena
.


Hej! Har ingen idiot kommit på att fota bl.a Kvilletorgets Landshövdingehus innan revs? Jag har sökt med ljus och lykta efter fina bilder på engelskinspirerade byggnadstilar från sekelskiftet...Jaq tror att du gör en ''major'' kulturgärning när du fotograferar din fina kvarter och hemmiljö. Kom gärna med tips var man kan läsa om och hitta bilder på gamla kåkar.
Hej så länge och tack för en bra blogg

Goran van Den Buske <goranvandenbuske@hotmail.com>
Bäst just nu: Victoriansk byggnadsstil
Värst just nu: Att hitta bilder på Landshövd.hus
Vänersborg, - Mon May 21 22:34:44 2007

Du har kanske lite höga krav när du söker en idiot till fotograf. ;=) Man kan ju inte kräva allt. ;=) Men det kanske finns något på stadsarkivet, som en vanlig fotograf har tagit? Det kryllar i alla fall inte av sådana bilder på nätet, det håller jag med om. Synd.
Eva-Lena


Hej! Läste lite i dina resedagböcker, riktigt bra. Fina bilder!

Trevlig sommar!

Passar på och tipsar om min lilla mc-portal också, ta en titt på www.hojen.nu

Alla är välkomna! :)

Peter <peter@hojen.nu>
Bäst just nu: Ducatin
Värst just nu: Försäkringen på ducatin
Umeå, - Tue May 15 16:54:09 2007

Tack. Jag tittar in på portalen med jämna mellanrum, och där verkar bra! Men har inget att skriva själv, det får räcka med den egna mc-dagboken.
Eva-Lena


Ålderskraven är ett exempel på att lagstiftningens avsikter inte är förankrat. Att de av någon anledning har snöat in på en viss ålder är väl en sak, men det lustiga är ju att de inte fattar varför arbetsförmedingen inte tillåter att åldern skrivs ut, att det inte är tillåtet. De kunde ju ha svarat något helt annat istället för att vara så raka och ärliga i mailsvaret. T ex att de redan fått så många svar att de beslutat att gå vidare med de svaren.

Diskriminering av olika skäl är tråkig. Men en normalbegåvad arbetsgivare har nog i allmänhet inga problem att kunna anställa den de vill ändå.

Åsa <zyrenna@zyrenna.com>
Malmö, - Sun May 13 17:30:38 2007

Just så gick mina tankar också.
Eva-Lena


Vilken schysst mc-körkortsdagbok! Bra skriven, mycket intressanta tankar om
allt möjligt som dyker upp, schysst attityd, rolig att läsa! Den här sidan
ska jag rekommendera till alla jag känner som kör hoj och alla som snackar
om att de vill börja!

Rasmus
- Thu May 10 12:25:56 2007

Kul att du gillar den och tack för att du berättade det! Ha en skön hojsommar!
Eva-Lena


Du skall inte ringa kundtjänst när du har så där stora problem. Du skall, i ett tidigt skede, ringa växeln och begära att få tala med en hög chef. Ju högre desto bättre. Chefer gillar inte att bli störda med sådant som lägre anställda borde sett till fungerade, så de tenderar att sätta blåslampan i baken på någon och se till att något sker, så de slipper bli störda igen. Dessutom har de bättre kunskaper och större känsla för företagets image.
G
- Sat May 5 14:25:58 2007

Chefen hade gått för dagen, fick jag veta när jag frågade den första killen på Telias kundtjänst. ;=) Jag har inte orkat kontakta någon chef efteråt heller, fastän jag borde ge dem feedback på hur illa deras nättjänst för abonnemangsflytt funkar. Andra kan ju råka ut för samma sak som jag och fastna i långa telefonsamtal dag ut och dag in utan att något görs för att få till själva flytten. Pust... helt otroligt! Men jag kan ju kopiera min text om händelsen i Rullen till ett mail. Någon annan dag... när jag orkar efter flytten.
Eva-Lena


Hej på dig, det var ett tag sedan, hoppas allt är bra med dig. Här nere är det vår och ett underbart hojväder. Det är roligt att se att du är välmående och att saker och ting händer runt omkring dig. Ny lya på gång är alltid roligt, det är så stimulerande att skapa något nytt i hemmet, och i en ny lägenhet finns det massor av möjlighter.
Hör gärna av dig
// björn

Björn Salomonsson <bjorn@salomonsson.st>
Bäst just nu: vårvärmen
Malmö, - Thu Apr 26 22:29:34 2007

Visst har jag tänkt höra av mig! Varannan vecka eller så. Hihi! Men har det blivit av? Aj, aj, vad tiden går! Men du får gärna höra av dig du också, så kanske det blir snarare? ;=) Nu när jag flyttat och kommit till ro i den nya lägenheten så ska det i alla fall bli av från mitt håll. Hoppas ni har det riktigt gott i sommar!
Eva-Lena


Grattis till lägenheten! Vad roligt!
Barbro <guest@siljehed.se>
Bäst just nu: Våren
Värst just nu: Att jag inte orkar vara ute så mycket.
Landvetter, - Wed Apr 25 15:00:50 2007

Besvarar gästboksinläggen här så sent som i slutet på juni, och nu kan du inte längre läsa mina rader med fysiska ögon. Men du vet att jag tänker på dig så gott som varje dag även numera. Du måste ha gjort ett stort intryck på mig! ;=) Kramar från min själ till din! Saknar dig!
Eva-Lena


Grattis till lägenheten. Trevligt att det blev den du ville ha. Är så glad för din skull. Säger som Åsa; jag hade gärna hjälp dig om jag bott närmare.
Hopas du hittar en shjysst flyttfirma. Hur ska du göra med garageplats för bågen då? Kanske att du kan annonsera efter förråd i närheten.

Nina <nina.ninaweb@gmail.com>
- Mon Apr 23 08:45:22 2007

Det blir dyrt med flyttfirman men jag hoppas de klarar möblerna på två timmar som är deras minimitid. De ska ju bara ta möblerna och inte de andra prylarna. Vi blir sex stycken som flyttar kartonger, påsar, apparater, växter och sådant så det kommer att flyta på bra. Har fått plats i ett litet garage där en kille har sin mc, tills jag får en plats att hyra direkt från mitt bostadsbolag. Som tur är behöver jag bara promenera i fem minuter för att komma dit från min nya lägenhet.
Eva-Lena


Grattis till nya lägenheten. Vad kul att det blev en som du verkligen vill ha.

Hade jag inte bott så långt bort, hade jag gärna hjälpt dig att bära.

Åsa <zyrenna@zyrenna.com>
Bäst just nu: Soligt ute
Värst just nu: Trött helg...
Malmö, - Sun Apr 22 18:54:35 2007

Ja, jag är verkligen glad för den här lägenheten! :=) Och det ordnar sig med bärandet, det går alltid smidigare än man tror när man kommer igång. Synd att grejorna inte packar sig själva, bara. ;=)
Eva-Lena


Vill bara säga grattis till nya lägenheten. Kungsladugård är ett perfekt läge och en charmig stadsdel. Jag hoppas du kommer att trivas och att du också hittar ett litet krypin som rymmer din tvåhjulade glädjekälla.

Fortsatt skön vår!

Barbro
Bäst just nu: Våren
Värst just nu: Bristen på ledighet
Götet, - Sun Apr 22 18:27:23 2007

Tack. Önskar dig också en underbar tid! Ja, det är så mysigt i Kungsladugård, nästan som en egen småstad med närhet till resten av Göteborg och även natur i form av både parker, skog och hav. Härligt!
Eva-Lena


1983-1984 motor 31A 853 cc 97/9500
1985-1990 motor 58L 891 cc 98/9000
och bättre vridmoment.
förgasare 36mm (tidigare 35 mm)
styrmonterade kåpan togs bort under 1984.

Jes
Göteborg, - Fri Apr 13 12:49:10 2007
Hej igen!
Nej, det var ingen felaktig länk på sidan, jag har bara inte orkat skriva nåt där än... Men nu har jag iallafall lagt in en hänvisning, alltid nåt!

Jag har kollat runt på dina MC-sidor och tänkte skriva om två saker:

Dels din hojmodell. Du skriver att modellerna före 85 inte är att rekommendera. "Styrmonterad kåpa och sämre motor" Men satt inte den styrmonterade kåpan bara på den första årsmodellen 83? Och vad jag kan läsa mig till så är motorn exakt samma de åren modellen tillverkades. Läste detta på MC-Poolens sida: http://www.mcpoolen.se/mc/info/yamaha/xj900.html (bra info förresten...)

Sen undrar jag om växlarna på din hoj. Du skriver att om man kör över en viss hastighet så kan man växla från 1:an till 2:an direkt utan att hamna i friläget. På min hoj (Transalp 650) så ligger friläget som ett slags mellanläge mellan 1:an och 2:an. Om jag står still och ska peta i Neutral så får jag försiktigt peta till spaken uppåt för att inte hamna på 2:an. Detta oberoende av om motorn är igång eller ej. Har du ett fast läge även för Neutral på din hoj eller samma dumma mellanläge som jag?

Varma vårhälsningar!
/Anders

P.S. Mmm... Aprilvädret är här, vi hade snö här uppe Annandag påsk. Så handtagsvärme kan behövas ännu en tid... D.S.

Anders
Bäst just nu: Våren, kärleken
Värst just nu: kylan på morgonen
Rönninge, - Fri Apr 13 03:22:11 2007

Sorry, är väldigt sen med att svara på inläggen här i vår/sommar.
Är inte så bra på hojhistoria - eller något om hojar alls, för den delen - men du har fått ett svar här ovanför, ser jag.

Jag har också ett sådant dumt mellanläge som du när jag står still och ska få i friläget. Men man vänjer sig med tiden, och det underlättar lite om man samtidigt rullar mc:n någon millimeter medan man gör manövern. Det är som om vissa lägen är bättre än andra, liksom.
Eva-Lena


http://www.blocket.se/vi/11493799.htm?ca=17_s om inte jag var kroniskt snål så skulle jag köpa den.
Peter Andersson
Bäst just nu: allt
Värst just nu: inget
lund, - Wed Apr 11 18:54:46 2007

Ja, den verkar ju välbehållen (men kan man lita på den inte gått +10 000 mil?). Om den gått såpass lite håller den kanske i jättemånga år till, så den kan ju vara ett kap.
Eva-Lena


Ja vilken du tyckte vibrerade sköööönast (nä jag bara skojjar) en gammal mc är billigare att försäkra och är de ny inte mycket bättre så kan man lika gärna ha ha en gammal
Peter Andersson
Bäst just nu: allt
Värst just nu: inget
lund, - Sun Apr 8 21:45:30 2007

Kanske finns det någon i en Diversion-klubb som kan historiken kring hojarna. Det enda jag vet är att Diversion har 89 istället för 98 hk och därför ligger i en lägre försäkringsklass än min XJ900. Fast nu är min gammal nog för Moderna Försäkringars klassikerförsäkring och jättebillig i jämförelse. Kanske är en Diversion lite mer fast i ramen? Har bättre bromsar? Bättre belysning? Någon annan som vet?
Eva-Lena


Har du provkört en diversion någon gång?
Peter Andersson
Bäst just nu: allt
Värst just nu: inget
lund, - Sun Apr 8 15:39:33 2007

Nej, det har jag (tyvärr) inte. Tänker du på om jag känt skillnad mellan min XJ900 och en Diversion?
Eva-Lena


Du skriver ju inget i Rullen, så då kommenterar jag din mc-dagbok istället, fast jag nästan inte kan något om motorcyklar alls. Jag är ingen jurist heller, men jag tycker ansvarsdiskussionen ni hade är intressant. Rätt så van vid juridiska resonemang är jag i varje fall. Jag förstår ditt resonemang, men jag förstår Oles också. Om jag uppfattar det rätt så är han utbildad instruktör och uppträder som en sådan, om han då ger instruktioner som eleven av någon anledning själv tror att hon klarar, men inte klarar vem är då ansvarig för en eventuell olycka? Elevens handledare ska alltså hela tiden höra vad som sägs, ha synpunkter på det och sedan ge sina egna instruktioner? Är det en realistisk situation.

Jag tänkte en tredje variant annars. Det är hur mycket ansvar handledaren vill ta för att hans elev tar instruktioner från en annan instruktion som inte har någon personlig erfarenhet av vad eleven behärskar.

Jag tror att det kunnat bli ett spännande fall i rätten. :) Ni kanske ska ta och testa det?

Juridik är som deckare ibland, det kräver tankeverksamhet för att kunna se de olika delarna, utgången är sällan given. Jag föredrar juridik före deckare. :)

Trodde du hade egen gästbok till mc-dagboken, men hittar ingen.

Önskar dig en fin Påskhelg!

Åsa <zyrenna@zyrenna.com>
Malmö, - Fri Apr 6 09:26:24 2007

Tack för att du delar med dig av dina tankegångar. Jag har kopierat dem till MC-dagbokens diskussion i ämnet.

Jag förstår ju Oles tankegångar också. Men den som har papper på att vara handledare för eleven måste ju vara den som är "förpliktigad" att göra en bedömning av alla tänkbara situationer som eleven kan råka in i, och låta eleven göra det som verkar OK.

Det är likadant när handledaren och eleven är ute i trafiken och kör och handledaren är satt att ta ansvar för sina beslut.

Tycker han/hon att eleven är redo för att träna garagevändningar och serpentinkörning privat, vilket dessutom kanske redan har gjorts femtio gånger på körskola, så borde SMC tillåta att eleven gör vad handledaren tycker är OK - eftersom handledaren har ansvaret. Det är så jag tycker att man borde se det, rent juridiskt.

Om handledaren inte tycker det känns bra, ska han/hon naturligtvis inte tillåta att eleven tränar med SMC. För mig är det alltså väldigt enkelt.
Eva-Lena


Hej!
Bra inlägg i MC-dagboken om SMC. Jag har också uppmärksammat att skriftspråket i MC-folket inte är något att hänga i julgranen. Tyvärr är den tidningen inte ensam. I många andra MC-tidningar är kvaliteten på det skrivna minst sagt skiftande.

Apropå det! Kolla in Hondas svenska MC-sida: www.hondamc.se. Där kan man vältra sig i särskrivningar, felstavningar och i allmänhet dålig svenska, speciellt i internetshopen. SYND på en sånt bra MC-märke! De har för övrigt ingen kontaktinfo utan hänvisar kategoriskt till sina återförsäljare. Men jag tror dom håller hus nere hos dig i Göteborg... ;-)

Kolla in min hemsida förresten! Kanske inte mycket för världen men handtagsvärme kan ju vara aktuellt nu, aprilvädret kommer även i år, garanterat!

Ha det bra! / Anders

Anders Svanström
Bäst just nu: Våren
Värst just nu: Min hosta som aldrig går över... =(
Rönninge, sydväst om Stockholm, - Thu Mar 29 10:25:09 2007

Det är konstigt att just mc-tidningar är så slarvigt skrivna. Men det kanske finns många andra tidningar (utöver kvällstidningarna) som har samma problem, jag läser ju inte en massa olika magasin.

Jag har tittat in på din hemsida, kul att du lagt upp hur du byggt ihop din handtagsvärme. Själv köpte jag hela handtag i Tyskland som jag bytte ut mina vanliga mot, och det var med sorg i hjärtat jag fick göra mig av med de supermjuka och ganska tjocka handtagen jag hade. De här med värme är smalare och hårda. Koppla det elektriska måste man ju göra i vilket fall som helst, men det är ju inga komplicerade grejor.

Aprilvädret är här nu. Ena dagen upp till 19 grader, andra 5. Spännande värre. ;=)

P.S. Är du inte klar med sidan där du tänker presentera dig själv, eller har du skrivit in fel länk dit?
Eva-Lena


"1. Jag har käkat Kellogs cornflakes med skivad banan och russin till frukost varje dag sedan jag var liten, förutom när jag inte vaknat hemma."

Tihii. Jag tog efter din vana sen du var här på besök. Äter lättfil, cornflakes och banan nästan varje morgon. Coolt att du käkat exakt samma frukost i så många år. :-)

nina
- Wed Mar 14 16:01:30 2007

Det är inte coolt, det är naturligt. För visst är det jättegott? :=) Man tröttnar ju aldrig!
Eva-Lena


Du är utmanad! Läs mer hos mig.
CarinaR
- Thu Mar 8 08:07:07 2007

Utmaningen är antagen, men jag tror det är rätt trist läsning... den finns i Rullen.
Eva-Lena


Nokia 1112 utan abonnemang på ElGiganten 399 Kr !!!
Egon <egonb@hotmail.com>
Bäst just nu: Våren är på väg
Värst just nu: Våren tar för lång tid för att komma hit
Säve, - Tue Mar 6 16:00:44 2007

Den är ju prisvärd och är säkert jättebra! Fast det är designen jag gillar med "SonyEricsson Z530i". Jag har redan en fungerande gammal "Nokia 3310" eller vad den nu heter, och då har jag hellre kvar den än köper en annan i samma trista stil. Hehe!
Eva-Lena


Tack för ditt gästboksinlägg.
Ja, jag tycker också det är skrämmande. Att uttrycka sig sådär om andra människor och dessutom vara inriktad på att jobba med människor. Skrämmande är bara förnamnet.
Visst har alla rätt att uttrycka sig men ibland blir det bara lite väl magstarkt. Nu läser ju inte jag såna bloggar alls. Kiken in på de 20 bloggarna igår var med ett test för att se vad folk skriver om. Nu är det ju inte alla som skriver sådär om andra. De är nog bara en droppe i blogghavet. Jag kan också känna irritation över en del men för den sakens skull skriver jag inte att det borde vara skottpengar på dom. Nä, det är fult.
Du .. mejlade dig för ett tag sedan men vet inte om de kommer fram. Har du någon annan e-post nu kanske?

nina
- Fri Mar 2 16:37:12 2007

Jag har varit dålig på att höra av mig till både vänner och bekanta via mail jättelänge nu. Vill skriva när det känns bra, så att jag får ihop långa och genomtänkta mail, men tycks inte hitta ron att göra det när jag väl sitter vid datorn. Så ja, ditt mail har kommit fram och jag mailar dig snart igen, hoppas jag. ;=) Eller så ringar jag.
Eva-Lena


Visst är det spännande att planera, antingen man nu kommer att verkställa planerna eller ej. Vi valde en gång både golv och tapeter, dörrar och köksinredning till ett hus, som vi sedan inte fick bygglov för.

Nu väntar jag på ett möbeltyg, som jag hittade med lite detektivarbete och inte så lite tur. Kolla bloggen. Och idag har vi varit och tittat på ny tapet till verandan. Det är 12921 i Boråstapeters Anno 1905-serie, en gul jugendtapet, som jag tror skulle passa bra till den mörka ekpanelen.

Jag ser att du fortfarande drömmer om en skorstensfri kamin. Nu vill jag inte vara någon glädjedödare, men jag hörde på teve, att de kan vara farliga. Var rädd om dig!

Barbro <guest@siljehed.se>
Landvetter, - Sat Feb 24 17:42:03 2007

Ja, det är roligt att planera, även om det sedan inte blir verklighet av fantasierna.
Tapeten ni funderar på är ju jättesöt och passar säkert perfekt i den miljön! Fåtöljen har jag lite svårare att se framför mig, men det var ju kul att ni hittade det där tyget också! :=)
Jag funderar vidare på det där med skorstensfri kamin, har inte bestämt mig än. Men riskerna är ju något som har betydelse så jag måste kolla in hur miljön ser ut dit jag flyttar också.
Eva-Lena


Ooooh, vilket härligt bord du har i ditt ägo. Förstår att du helst inte vill göra dig av med det. Jag har inget matbord alls som du vet. Behöver en större lägenhet först. Håller tummarna att du får lägenheten du vill ha.
nina
- Thu Feb 22 11:34:50 2007

Ja, det bästa vore att få ett stort, rejält kök och liten hall och litet badrum. :=) Det svåra blir nog att få sålt matsalsmöblerna för ett vettigt pris trots att de är precis lika fina som när jag köpte dem. Men vi får väl se.
Hoppas ni snart kan flytta in i något större också.
Eva-Lena


Kan du inte ha bordet i rummet?

För mig har ett bra och stort bord blivit något av det mest prioriterade.

Jag har inget stort nu, men det är min målsättning att hitta ett med plats för 6 eller 8 längs långsidorna innan nyår.

Åsa <zyrenna@zyrenna.com>
Malmö, - Mon Feb 19 17:57:05 2007

Nej, som du kan se på bilden över planlösningen skulle det bli trångt i rummet bara med vardagsrumsmöblerna. Men än vet jag inte om jag får den där lägenheten eller om det blir någon annan. Det känns som om det är OK vilket som, av den anledningen.
Eva-Lena


Man kan vara högutbild men ändå vara låg- och medelinkomsttagare. Känner en tjej som pluggade tills hon var 33. Doktorerade. Nåt med kemi. Hon tjänar inte så mycket. Det är en dåligt betals branch just det hon sysslar med. Sen kan man ju ha en hög utbildning som man av olika anledningar inte utövar. Tyå så tänker jag.
nina
- Thu Feb 8 09:08:23 2007

Du har rätt, jag måste ha fått en blackout medan jag skrev. ;=) Känner ju själv flera som både forskar och doktorerar på hög nivå samtidigt som de jobbar, och de har ingen hög inkomst. De gör något de brinner för - och det är inte för pengarna. ;=)
Eva-Lena


Min adress finns inte. Det påstår i alla fall MOSAIC livsstil.

Det påminner mig om en gång i min ungdom, när jag skulle vikariera för en adjunkt på en högstadieskola. Jag behövde några uppgifter av honom och ringde till nummerupplysningen för att få hans telefonnummmer, men det var tydligen hemligt (eller också hade han inte telefon). Det sa emellertid inte telefonisten, hon hävdade bestämt: Det finns ingen adjunkt med det namnet!

Så då kunde jag ju stanna hemma nästa dag - eller? ;^)

Fast jag undrar, var jag hör hemma nu, när min adress inte finns. :^(

Barbro <guest@siljehed.se>
Bäst just nu: jag mår inte illa, fast jag fick behandling igår!
Landvetter, - Wed Feb 7 16:13:21 2007

Synd att de inte går på postnummer istället för gatuadresser. Men testa med en gata i närheten som liknar din.
Jag känner igen det där att folk säger att något inte finns bara för att det inte finns med i systemet. :=) Ganska lustigt!
Eva-Lena


Ja, du Eva-Lena. Dessa regler som ingen med vanligt sunt förnuft kan förstå.

När jag var arbetslös fick jag inte lov att rapportera via mail. Jag var tvungen att ringa och tala med en - alltid mycket trevlig och vänlig - handläggare.

En gång försökte jag rapportera via mail, men fick genast en tillsägelse om att inte göra så. Suck.

Och att redan från början förutsätta att inlämnade papper kan vara borta, ja - det säger väl en del om rutinerna i övrigt.

Måste ju säga att jag tycker att ett företag som sysslar med flera olika saker borde ha större chans att överleva än ett som är smalt i sitt utbud.

Sunt förnuft!


Barbro
- Mon Feb 5 19:24:43 2007

Jag håller verkligen med. Allt är så konstigt på Arbetsförmedlingen. Fyrkantigt. Och man ska ju inte vara fyrkantig på ett ställe där man genom kreativitet och lateralt tänkande borde hitta nya jobb och lösningar för människor.

Igår fick jag hem ett brev från samma ställe, som var helt tomt förutom rubriken: "Nyinkomna platser" med tillägget "Förslagen är inte granskade av förmedlare" följt av en liten ruta där det stod: "Inom 5 dagar kommer din platsbevakning att upphöra. Kontakta gärna din arbetsförmedlare om du önskar fortsatt service."

De har nog väldigt dyra portoutgifter trots att det inte leder någon vart. Varför skicka automatiska brev innan det har inkommit data att skriva i dem? Det borde vara lätt att använda en programrad för att kolla om något finns att meddela.
Eva-Lena


Tack för din kommentar hos mig när jag skrev om lakritsbråket.
Jag har faktiskt aldrig tänkt tanken så och skäms nästan när jag tänker på hur lite jag tänker på sånt som man kanske borde tänka mer på. Att man bör reagera och märka saker mer än bara ytligt. Levent och jag diskuterade där där sen och
när jag började använda mina hjänceller blev det mer tydligt för mig. Självklart var de inte upplysta på samma sätt för 80 år sedan, jag tänkte på slaveriet, apartheit, rasism rent generellt osv. De som är färgade har ju inte haft det lätt och det har pågått i flera hundra år. Än idag har ju folk fördomar och ett hemskt rasistiskt tänkande. Det ligger ju mycket tanke bakom om varför förändring bör ske och varför det t.ex faktiskt är kränkande; exemeplvis den här typen av förpackningar. Sen kan man ju inte heller jämställa det med produkter som Kalles kaviar (det är ju en avbild av en riktig pojke och det finns inget kränkande i det), Finska pinnar (kakor .. inte heller kränkande på nåt sätt) ... Santa maria kryddor, Russin .. Uncle Bens ris har en färgad man på förpackningen men det är inte kränkande på nåt sätt heller..... Svårt att förklara men du vet nog vad jag menar. :-) Ja, gamla benämningar och förpackningar borde tas bort helt enkelt. Tack för dina kloka åsikter.

nina igen
- Tue Jan 23 12:44:50 2007
Jaaa, jag tycker du ska läsaStieg Larsson 2 böcker. :-) Om du gillar thrillers villsäga. Mig fänglade de där böckerna helt totalt. Det bästa jag läst på länge i den genren. Synd att Stieg Larsson inte lever längre.
:-( Tycker han var en utmärkt författare. Den sista boken kommer nu i sommar. Han skrev 3 böcker innan han dog. Först ska du läsa "Män som hatar kvinnor" och sedan "Flickan som lekte med elden". Det är fristående men ändå bra att läsas i rätt ordning.

nina
- Tue Jan 23 11:17:00 2007

Nu har jag köpt "Män som hatar kvinnor" på Hemköp för 59 kronor. ;=) Får se när jag öppnar den för att läsa... hinner knappt ens läsa Göteborgs-Posten och ändå snor den tid från bokläsningen!
Eva-Lena


Vattengympa? Simning? Först ska jag nog orka uppför trappan utan att sätta båda fötterna på varje trappseg.
Barbro <guest@siljehed.se>
Bäst just nu: Mår lite bättre nu och har kunnat äta.
Värst just nu: Blev dålig nästan med en gång jag kommit hem.
Landvetter, - Thu Jan 18 21:10:34 2007

Ojdå, är det så jobbigt nu! Då förstår jag... hoppas du snart är igenom den här perioden och hittar nya krafter igen!
Eva-Lena


Jag har varit på gymmet två gånger i veckan sedan nyår, ambitionen var något högre, men det har ju inte gått så många veckor än.

Jag tycker det ligger oerhört mycket i det där med att man snabbt vänjer sig vid en träning. Behövs bara att byta konditionsmaskin, så blir det jobbigare, utan att egentligen nivån är högre.

Åsa
- Thu Jan 18 18:02:32 2007

Ja, och jag tycker det är fascinerande. Vet en person som joggar typ 7-10 km en gång i veckan sedan tjugo år eller något, som fick träningsvärk av att gå i långa trappor flera gånger under en dag. Helt andra muskler användes ju då.

Poweryogan är bra för den täcker upp väldigt många muskler och man är andfådd hela tiden om man håller tempot. Men jag undrar om man ändå inte ska komplettera den med något...? Det lär väl bli raska promenader eller jogging för min del när vädret blir lite roligare. Saknar gymträning (det är så avkopplande) men vet med mig att jag inte kommer iväg så ofta när det är fint väder - då vill jag vara utomhus.
Eva-Lena


Tihii, det är klart du får recencera en recension. *s* Jag vet att det blev för långt och många upprepningar. När jag skrivt klart (skrev bara rakt upp o ner det som dök upp i skallen) så orkade jag inte läsa igenom texten. Så det var ju inte direkt någon genomtänkt recension som så. Jag tror också det kan vara så att hon kanske har haft en tuffare barndom än det hon berättar om i boken för sånt är aldrig lätt att prata om.
Dags för arbetsterapi nu.

nina
- Thu Jan 18 12:41:10 2007

Jag vet att recensionen inte var menad att vara "effektivt" skriven utan bara skriven på känsla, och just därför gillar jag dina texter. Det märks att det finns en väldigt sympatisk person mellan raderna och inte bara texten med sitt innehåll. :=)
Eva-Lena


Precis så är det ju. Hade ett uppehåll med poweryogan på ett par månader och körde sen ett helt pass. Dagen efter kunde jag knappt röra mig. Min kropp var innan poweryogan i usel skick men sakta men säkert så börjar nåt hända. Är smidigare och vigare än vad jag trott. Vågade inte köra nåt mer pass förresn all den där smärtan försvunnit helt ..tog nästan en hel vecka. Nu kör jag bara varannan dag. Visst känner jag i musklerna efteråt men inte som så efter det uppehållet. Huga.
Strykmusklerna är något jag ALDRIG tränar. :-) Köper inga såna plagg som måste strykas. Latmasken Nina. Heh.

nina <ninaweb@gmail.com>
- Thu Jan 18 07:35:57 2007

Jag tror det tog 6 dagar för mig också att våga träna igen efter första poweryogapasset. Men nu känns det bara bra igen efter andra gången och framåt.
Eva-Lena


Efter allt illamående har jag förlorat alla kilo (närmare femton), som jag lagt på mig under sjukdomstiden. Detta är naturligtvis skönt, men kruxet är, att jag förlorat minst lika mycket muskelmassa som fettvävnad. Resultatet blir ett moment 22; jag orkar inte träna, därför att jag inga muskler har, och jag får inga muskler, eftersom jag inte orkar träna. Jag har iaf börjat promenera lite smått, så mer uppbyggande träning orkas förhoppningvis med så småningom.

Jag har vidarebefordrat ditt filmtips till sonen, som fått biobiljetter men inte riktigt vet, vad han vill se. Du kanske stöter på honom, när du rör dig i Majorna - han bor där. ;^)

Barbro <guest@siljehed.se>
Bäst just nu: Jag är hemma igen.
Värst just nu: Har tillbringat drygt två dygn på KK.
Landvetter, - Tue Jan 16 19:04:55 2007

Du kanske kan köra med lätt vattengympa eller simning till att börja med? Men promenader är ju också bra! Som jag märkt, anpassar sig musklerna i alla fall snabbt, så man orkar mer och mer ganska snart. :=) Det är fascinerande, tycker jag. Hoppas du snart ska känna dig starkare igen!

Bra att du tipsade din son om "Stranger than fiction", jag tror inte han kommer att ångra sig om han går och ser den! Och varför inte du också? ;=)
Eva-Lena


Hej Eva-Lena! Så heter jag o min systern. Jag=Eva söstra mi=Lena. Vilken mysig blogg, va inne tidigar m ramla ur för jag skrev i mitt namn i (mot skräpinlägg)Ok, kul att stickningen har börjat komma tillbaka. Varje år när vi drar upp våran husvagn till Grebbestad (utanför)så börjar jag sticka. Samma dag vi drar hem den (i sep) så slutar jag. Det spelar ingen roll om jag är färdig eller ej. Men i husvagnen stickar jag varje dag. Mycket skumt. Men nu håller jag på att sticka raggsockor, då känner jag mig så präktig dessutom är det roligt.Skulle vilja se mössan på dig. För att få en uppfattning hur den ser ut på. Jag hamnade på din sida genom Barbro i gula huset. Hon bor som jag i Landvetter. Jag vet vem hon är men hon vet inte vem jag är. Måste nog gå fram nästa gång och förklara vem jag är. Har mailat henne tidigare. Får väl återgå till Raggissarna. Mysigt. Tack för mig och varma kramar från Eva
Eva Lindström <eva@evlin.se>
Bäst just nu: Att det går mot våren
Värst just nu: Att det är så deprimerande väder
Landvetter, - Mon Jan 8 15:34:40 2007

Tack för hälsningen här! Jag stickar också raggisar nu, de första någonsin för min del. Det är rätt avkopplande till en kriminalhistoria på tv eller så. :=) Ja, det är väl så att miljön inspirerar oss ganska mycket till olika kreativa sysslor, och kanske även gamla traditioner. Och så är det trevligt att varva olika avkopplingsvarianter, tycker jag.
Ha det gott, önskar Eva-Lena


Ombads att delta i en enkät om bloggar. Du kan läsa mina svar i Ferlina funderar.

Jag har också dristat mig att skicka vidare till dig, för Rullen är en riktigt äkta blogg, tycker jag, trots att den inte ligger hos någon extern bloggleverantör.

Hoppas du inte tar illa upp. Hoppas till och med, att du antar uppmaningen.

Ferlina <guest@siljehed.se>
- Mon Jan 8 09:45:13 2007

Nej, varför skulle jag ta illa upp? Det är lite roligt att läsa dina och andras svar på bloggfrågorna! Men själv skulle jag inte orka svara på dem - och inte skulle det bli något intressant av det heller. Jag bara skriver utan att bry mig så mycket om att vara konsekvent eller så.
Eva-Lena


Stilettklackar har jag inte använt sedan tjugoårsåldern, och de har ingenting på privata golv att göra. Däremot tycker jag att festklädda damer ska få visa upp sina vackra inneskor, om de har snälla klackar. Det är dessutom osäkert om ett par eleganta strupbyxor klarar en kväll i strumplästen. Det blir nog till att köpa nya.
Privata fyrverkerier har jag inte heller mycket till övers för. Vi brukar titta på GP:s, men jag orkade inte i år. Och apropå kulan i behån, så minns jag, att jag hade behån full med risgryn, när vi hade gift oss.

Barbro <guest@siljehed.se>
Bäst just nu: Jag mår inte illa längre.
Värst just nu: Jag är fortfarande lika trött.
Landvetter, - Tue Jan 2 17:04:30 2007

Visst kan man få visa fina skor med snälla klackar, och det är ju inget fel med det om man inte tycker det är obekvämt eller om man vill skydda strumporna för att golvet är kvistigt. Jag tycker bara inte att det är ofint att inte bära skor i hemmiljö, om man vill vara snäll mot sina fötter och inte heller sprider odörer av fotsvett när man går i strumplästen.

Det förekommer insändare i Göteborgs-Posten där människor som föredrar att gå i strumplästen i hemmiljö hånas därför att de ser ut att - typ - gå kalsongerna på något vis.

Men det är ju svettigt med skor, under ytan, och bara strumporna i sig hindrar ju oss från att se nakna ut. Så vad är egentligen det fina med att gå med skor i hemmiljö, i rumstemperatur? Förmodligen handlar det hela om "stil", men jag tycker att den som propsar på yttre stil och samtidigt hånar dem som hellre uppskattar själva människan och hennes mående, har en ganska ruffig stil i sin personlighet. Hur fint klädd han eller hon än är.
Eva-Lena


Kikar in för att önska dig ett gott nytt år och jag håller tummarna så några av dina önskningar slår in ...
Nina
- Sun Dec 31 15:36:03 2006

Önskar dig detsamma. Är bara lite försenad med att svara på gästboksinläggen.
Eva-Lena


Vill bara önska dig ett riktigt Gott Nytt År - må Dina önskningar slå in ;-)

Kram

Barbro
- Sun Dec 31 07:07:48 2006

Jag önskar dig detsamma!
Eva-Lena


Tycker du är helt kanon på att skriva Eva-Lena. Men det vet du ju iförsig redan. Tänkte se Deja Vu nu i dagarna.
Önskar dig en toppenhelg.

Nina <nina.ninaweb@gmail.com>
- Sat Dec 30 11:36:39 2006

Hrm... menar du att jag lurat iväg dig på "Deja Vu"? ;=) Hoppas du skriver i din dagbok om den, när du sett den.
Eva-Lena


Kikar in så här på julaftonseftermiddagen för att önska God Jul till dig och de dina. Och vilken rar misse du har på besök. Hon tycks ta det ungefär som vår nya familjemedlem. Det har ju inte gått så lång tid ännu så hon undrar nog fortfarande hur länge hon ska befinna sig hos oss.
Anne
- Sun Dec 24 17:56:20 2006

Jag är så sen med att svara på gästboksinlägg nu... men tack för de goda önskningarna, jag läste dem innan jul. :=) Har förstått att allt går fint med er nya, goa katt! Jättekul!
Eva-Lena


Och så skrev jag fel. Inget är värst, det andra är bäst, förstås!
Barbro
- Sat Dec 23 22:06:19 2006
Den typen av orkideer, brudorkideer som de också kallas, är jättelättskötta. Mina klarar av att stå på verandan, och där är det soligt, som du vet. När de blommar får de stå på soffbordet, det har de heller inget emot. Det enda jag kan tänka mig, att de skulle ogilla är att stå i ett fönster med element under så här års.
Lycka till, och god jul!

PS
Jag har minsann tre katter här nu. Härligt!
DS

Barbro <guest@siljehed>
Bäst just nu: Inget
Värst just nu: Jag har ätit, men mår bra ändå.
Landvetter, - Sat Dec 23 22:05:16 2006

Tack för kommentarerna om orkidéer. Min står ju på fönsterbrädet men det är av marmor så jag tror inte det går igenom så mycket värme. Men för säkerhets skull sänkte jag elementet lite till. :=) Och jag hoppas den klarar solen när den vandrar förbi om dagarna. Det är ljust var man än ställer något i den här lägenheten, så om somrarna brukar jag ha en av persiennerna fördragen som skydd.
Eva-Lena


Vilka jättesöta sockar!
Ett tips för tappade maskor: Använd en virknål, samma grovlek som stickorna eller något finare. Plocka upp varv för varv från rätsidan.
Lycka till!

Barbro
- Sat Dec 23 10:08:32 2006

Ja, det är ju så man ska göra, tackar för tipset! Men ibland känns det svårt i mosstickning eller om jag råkat dra över och inte sticka en maska i ett tidigare varv. Det är svårt att förklara, men jag har råkat göra så med några aviga maskor i alla fall. Då har jag stickat ihop allt som om ingenting har hänt (både tråden och den ostickade maskan), eller så har jag vissa gånger dragit upp allting istället, efter att ha provat och inte fått det fint med virknål. Men övning ger ju färdighet.
Eva-Lena


Hej Eva-Lena.

Tittar in för att önska dej en GOD JUL

Kram /// M

(Intressant bild som du hade på mediala sidan. Om jag kommer ihåg efter helgerna så ska jag skicka ett mail ang. det inlägget)

Melpomene
Bäst just nu: att det är julafton i morgon
Värst just nu: att det inte finns någon snö
- Sat Dec 23 08:39:23 2006

Ja, det är fascinerande, tycker jag, att de kan forma sig ett ansikte sådär, när de ju inte har någon kropp. Och det är intressant att alla fysiska former kan manipuleras genom att förändra dess vibrationer men att människan än så länge inte gör så mycket experiment kring detta.
Eva-Lena


Mmmm - du är säkert duktig på att sticka och sockarna är säkert jättefina - men jag såg dom inte. Ett sådant ljuvligt litet knyte!!

De växer fort de där små, så sockstickningen kommer att gå som på räls när hon ska börja skolan.

Önskar dig en riktigt God Jul med många klappar med nystan i. Och lycka till med ditt företag.

Barbro
Bäst just nu: Att klockan är över 00 och jag är ledig i morgon - nej, idag :-)
Värst just nu: Att jag fick skrapa rutor igår :-(
- Wed Dec 20 00:19:40 2006

Ja, den där flickan är oemotståndlig! Bebisar och djurungar har något rent magnetiskt i sin oskuldsfullhet och fullständiga tillit till sin omgivning. Sedan ändras det ju tyvärr med antalet besvikelser. :=(

Jag har inte startat företaget - vågar inte göra det på heltid utan starta-eget-bidrag. Det får bli på deltid när jag hittat ett nytt jobb istället.
Eva-Lena


Tack för stavningshjälpen eller vad man nu ska kalla det för.
Det brukar sitta i ryggraden på mig med men sen ibland blir det bara helt tomt. Jag kan ibland se att meningsuppbyggnaden jag gjort känns fel men att jag inte kan precisera vad som är fel. Brukar då säga meningen högt för att höra hur det låter. Då brukar jag se/höra felet snabbare. :-) Inte mycket till tröst att man en gång i tiden hade högsta betyg. Heh. Har noterat att sen datoreran kom in i mitt liv så tillförlitar man sig mycket på ex. Words stavningskontroller etc när man skriver. Man behöver inte tänkta till själv så mycket på samma sätt som innan man skrev på datorn. Det här med stavning etc. Det kan man ju korrigera efteråt. Fst du kanske inte upplever det så.

nina
- Tue Dec 12 08:47:11 2006

Jag använder aldrig stavningshjälpen i ordbehandlare, de är för klumpiga och funkar inte riktigt som de borde. Och för det mesta litar jag ju på min stavning ändå, mycket mer än på programmets. Fast jag har blivit sämre genom åren, och det tycker jag verkligen är konstigt. Förr kunde jag se en felstavning på flera kilometers avstånd, nu måste jag nästan titta i stycket för att upptäcka det. ;=) Nej, men jag är liksom mer ordblind nu än tidigare. En aning dyslektisk på något vis. Raka motsatsen till förr, alltså.
Eva-Lena


Hahahahaha, Elvis är ju så kul och just den där är ju inte så angenämt aptitlig. hahahaha.
nina
- Thu Dec 7 15:38:21 2006
Hej Eva-Lena!
Sitter här med en mugg kaffe. Förbereder mig inför kommande föreläsning jag ska göra. Vill att det ska bli perfekt. Heh, vaddå höga krav på sig själv. Jag har inte sett en enda julkalender sen barnen var små och jag satt med dom och tittade. Så jag har inte heller nån koll på hur de varit. Trolltider var min favorit. :-)
Nu skriver jag rätt mot spam .. missde nog att du ändrat ... det gick på ren rutin när man fyllde i sitt namn. heh.

nina
- Tue Dec 5 11:45:30 2006
Så spännande med lägenheten! :))
Håller alla tummar och tår. Tack också för tipset på handledsvärmaren. Tänkte jag skulle komma mig till den mysiga garnaffären som öppnat för inte så länge sedan. Men först ser jag fram emot hantverksmässan som pågår lördag-söndag i folkhögskolan alldeles bredvid mig.
Jag har paus från hemsidan men vi har/håller ju kontakt ändå. Hör av mig så småningom!

Carina <carinaronn@hotmail.com>
- Tue Dec 5 11:26:28 2006

Hantverksmässor tycker jag är kul att besöka, man blir så inspirerad och glad av alla färger och former.
Eva-Lena


Hej ni som brukar skriva här (och förstår svenska)! :=) Nu måste man fylla i mitt förnamn istället för att upprepa sitt eget namn när man fyller i formuläret, i filterfältet mot spam. Bara så att ni inte gör som ni brukar av gammal vana. De amerikanska spammarna hade nämligen upptäckt hur man gjorde och därför kunde fler av deras inlägg komma igenom även om jag ju också har ett nyckelordsfilter. Jag får väl byta vad som måste skrivas i det där filterfältet med jämna mellanrum.
Eva-Lena själv
- Sun Dec 3 11:39:07 2006
Det kanske finns en möjlighet att hyresvärden fixar en del när lägenheten ska byta hyresgäst? Att få nymålat och nya tapeter är nog ett lyft oavsett hur det var innan. Ibland kan sunkighet på den punkten till och med vara positiv.
Men det är svårt att gilla en lägenhet och ens se hur den ser ut när den är nergången, speciellt om det saknas möbler också.
Hoppas du blir nöjd till slut! Du kanske inte heller ska förstora upp problemen med att ta hem människor till din nuvarande lägenhet.

Åsa <zyrenna@zyrenna.com>
- Sun Dec 3 11:34:28 2006

Den där lägenheten hade nog gått att få rätt fin, men det var ingen rolig planlösning. Nu söker jag en annan typ av lägenhet i samma hus. ;=)
Det är faktiskt en väldigt obehaglig gångväg från spårvagnen till mitt hus, tycker de flesta, så det ska bli skönt att hamna någonstans där det är mer öppet och ljust för mina besökare.
Eva-Lena


Kändes det som en besvikelse att den var sunkig? Men du .. sunkighet går att råda bot på. Eller så är jag naiv i min föreställning att man kan fixa till det mesta. Målarfärg, tyger och sånt gör ju mycket. Fast mycket beror ju på ljus också .. Hur fönster är placerade etc. Konstigt att standarden varierar så mycket. Borde inte alla lägenheterna i den byggnaden ha samma standard eller?

Lördagskramen från Nina

Nina
- Sat Dec 2 14:29:44 2006

Lägenheterna där har egna underhållsfonder och ingen hade brytt sig om att använda pengar till renovering under de senaste 20-30 åren eller så. Fonden var alltså stor... men det krävs ju en hel del för att riva ut hela duschrummet också... vilket skulle behövas där. Inget roligt arbete. Det höjer kanske hyran också, det var lite det jag hade funderingar kring. Planlösningen är jätteviktig för mig dessutom.
Eva-Lena


hej hej ville bara säga att det du skrivit om skorstensfria spisar är jätte bra!!! Jag letar med ljus å lykta efter en ganska billig och bra spis men informationen om spisarna är näst intill omöjlig att hitta.. och allt du skrev om burkar å dylikt hade jag ingen aning om.. jag skulle bli jätte glad om du ville mejla mig så vi kanske kunde prata lite om spisar, å du kan lära mig ett och annat. skulle även behöva tips på var man kan hitta affärer som faktiskt säljer sådana spisar... hoppas hoppas att du skriver, börjar tappa hoppet om min drömspis! många tack louise
louise <lisen02@hotmail.com>
Bäst just nu: hus köpet
Värst just nu: väntan
gnesta, - Thu Nov 30 15:25:45 2006

Vad bra att någon kanske kan få nytta av mina spisfunderingar. Men jag vet inte mer än jag skrivit i Rullen, faktiskt (i turordning: här, här och här). Men jag rekommenderar dig att läsa bruksanvisningen för spisen du intresserar dig för innan du köper den. Även det finstilta. ;=) Jag mailar dig ett exempel på bruksanvisning som jag läst.

I någon av texterna länkar jag till företaget som säljer egenhändigt tillverkade och kraftigare burkar att elda i, istället för engångsburkar med gelé. Då kan man använda flytande vätska som man fyller på från flaskor man köpt på exempelvis macken eller Biltema (om innehållet är likvärdigt Kemetyls bränsle för skorstensfria braskaminer). Om du nu köper annan spis än någon från Art Deco Kamin Design, som har en enda och kraftigare behållare för bränslet.

Kolla på tillverkarnas hemsidor efter återförsäljare, det brukar stå var de finns. Men oftast har butikerna tyvärr bara ett enda (och samma överallt) visningsexemplar från Art Deco Kamin Design i Göteborg.

Lycka till med brasvalet och även husköpet! :=)
Eva-Lena


Jag förstår dig till fullo. Vill själv bo i stan ... gärna på Kungsholmen. Levent och jag har det som en framtida plan. Håller tummarna stenhårt Eva-Lena. Hoppas du får lägenheten.
nina
- Thu Nov 30 12:02:13 2006

Tack! Nu har jag fått se lägenheten - och den är verkligen sunkig! Inte alls samma standard eller planlösning som grannens! :=( Men med tiden kan man ju piffa upp det mesta utom planlösningen. Hrm...
Eva-Lena


Se något läckert?

Titta här!

Barbro <guest@siljehed.se>
Landvetter, - Thu Nov 23 14:34:16 2006

Ja, det var fräcka strumpor!
Eva-Lena


Att sticka sockar är inte svårt, men pilligt. Börja med babysockar i tunt garn eller vuxensockar i tjockt.

Flätor är jätteroligt att sticka och inte så svårt, säkert kan du hitta en bok med olika flätor på biblioteket.

Jag har gjort rätstickade hjälmar både till lillasyster Eva-Lena och till Simon, när de var små. Världens bästa mössa. Jag hittade en bild men tyvärr ingen beskrivning på den inspirerande bloggen Stickigt.

Är det verkligen modernt att sticka igen? Det trodde inte jag, eftersom det finns så billiga tröjor med handstickat utseende idag. Och garn är dyrt, tycker jag, som helst stickar i ull. Ibland köper jag restpartier, men då försvinner möjligheten att komplettera, om man köpt för lite.

Barbro <guest@siljehed.se>
Bäst just nu: Har äntligen fått tid till datortomografi
Värst just nu: Halsbränna! Bläää!
Landvetter, - Wed Nov 22 17:02:26 2006

Har köpt garn och strumpstickor till ett par tubsockar åt barnbarnet. Och en rundsticka till en väska åt mig själv med flätor. Då får jag träna både på strumpor och flätor utan att det gör något om det blir fel.

Hoppas du snart är på topp igen!
Eva-Lena


Ginsengvarianten låter lite spännande... Jag borde hitta en tebutik där man inte "måste" köpa så MYCKET te åt gången - på mitt standardställe i Nordstan kostar (minimimängden) ett halvhekto 15 kr och ett helhekto 20, så då köper jag gärna helhekto. Det är roligt att prova teer!

Jag har förresten lyckats få mitt röda chai betydligt snällare genom att tillsätta en skvätt mjölk. Får nog dricka upp resten på det viset.

Det viktigaste - och svåraste - med skrivandet är nog att faktiskt börja. Det ger NaNo en utmärkt hjälp för, man MÅSTE ju inte bli klar på en månad. Har du skrivit något längre tidigare?

Kryptoteknik används manuellt i skolan. :) Knappast "på riktigt", det är väl datorer som gäller. Det är egentligen ganska intressant, men min kurs har ganska många obligatoriska småmoment hela tiden, det tycker jag är stressande och det förtar tyvärr mycket av nöjet.

Helena
Bäst just nu: Jonas, alltid. Och te, förstås.
Värst just nu: Tättduggande deadlines
Göteborg, - Wed Nov 22 11:30:06 2006
Oj - tack så mycket för stickbeskrivningen. Blev jätteförtjust i dina handledsvärmare. Vi behöver sådana på jobbet. Vi brukar klippa av fingrarna på vanliga vantar och det funkar ju också, men att göra dom själv kan ju vara en jättekul grej. Därför kopierar jag fräckt ditt mönster och sätter upp det i vårt rum på jobbet - fritt för den som blir inspirerad att själv tillverka sina handledsvärmare inför kommande vintersäsong.

Vad gäller driften att skriva så finns den även hos mig. Jag har i hela mitt liv skrivit dagbok från och till. På våra resor så har jag skrivit resedagböcker osv. Små historier har jag också författat med blandat resultat. Bland mina dokument döljer sig för tillfället en ganska långt kommen deckare - men just nu är det fullständig torka så den får ligga till sig. Det som är bra med att inte vara författare "på riktigt" är ju att man inte har någon tidspress.

Tack för handledsvärmartipsen än en gång :-D

Barbro
- Tue Nov 21 19:18:30 2006

Aha, hoppas ni får glädje av stickbeskrivningen. :=) Ja, det är bra att vara icke-författare och kunna göra lite som man vill med skrivandet. Det har du rätt i. Hihi! Det gäller att se det positiva i allt!
Eva-Lena


Fina handledsvärmare! Jag gillar också att komponera stickmönster själv, men för större saker kan man behöva ett stickmönster (eller ett färdigt plagg) som vägledning.

När vi bodde i Italien (knappt ett år) stickade jag åtta tröjor! De flesta gjorde jag efter italienska beskrivningar. Det var nog det första jag läste efter kursboken. :^) Efter hemkomsten prenumerarade jag på en italiensk sticktidning. Kul eftersom de (i alla fall då) låg ett par år före oss i stickmodet. När en kollega kopierade ett mönster, skrev jag en ordlista med sticktermer åt henne.

Roligt, att det fortfarande finns folk, som kan sticka. En gång i "På spåret" kunde de tävlande inte komma på "slätstickning" och "resårstickning" efter en muntlig förklaring - ingen av fyra personer kunde det. Skrämmande!

Barbro <guest@siljehed.se>
Bäst just nu: Jag mådde bra i München
Värst just nu: Jag mår inte lika bra nu
Landvetter, - Tue Nov 21 16:52:44 2006

När min dotter var liten på 80-talet stickade jag jättemycket. Då var det lika modernt som nu, och jag tror att många unga lär sig sticka nu också, när det är inne. Till dottern använde jag ofta ett grundmönster som jag varierade med färger eller genom att rita mönster på rutat papper som jag stickade motiv av. Inget avancerat, alltså. :=) Jag skulle vilja lära mig sticka mer avancerade flätor (har bara gjort rätt enkla sådana tidigare) och traditionella raggsockar. Är det svårt med sockar, tro? Ska köpa mig några strumpstickor i alla fall, de kan jag ha till mössor också.

Dottern har beställt en buff (halsduk) i samma garn som handledsvärmarna och små sockar/tofflor till mitt barnbarn. :=) Det är kul med sådana småsaker, tycker jag. Så vill jag även sticka tröjor till mig själv genom att gå efter ett färdigt plagg, det står lite om hur man komponerar egna mönster utifrån vilket garn man väljer i boken jag köpte.
Eva-Lena


Mja, dagbok har jag nog skrivit på svenska hela tiden, men jag har haft sidor om mitt utbytesår i USA på engelska... Det är fullt möjligt att du känner igen dig hos mig, för jag känner igen mig hos dig också! Vi har ju båda varit med ett tag, innan blogghysterin...

Vilket rött te tycker du är bäst? Jag tänkte tvinga i mig mitt röda chai (som smakar peppar...) och köpa något nytt. Är det kanske ett rent rött man ska ha? Jag vet inte... antingen det eller något snällare kryddat, tror jag på.

Mitt NaNo-skrivande blir precis som du säger: en grov mall för något jag hoppas ha tid och ork att fixa till senare. Det kommer att kräva MYCKET arbete för att få det dit jag vill, men det är väldigt värdefullt att ha kommit igång, med piskan över sig så man stretar vidare även när det bär emot. Innan skrev jag ju ingenting, nu har jag plötsligt 40000 ord och skriver fortfarande. Jag försöker att inte ändra för mycket i det jag redan skrivit, men jag brukar gå tillbaka och lägga till en hel del. Även om det inte blir något bra så är det jättekul att få lite grepp om hur mycket jobb det är att skriva textmängder som närmar sig romanlängd (målet, 50000 ord, är en ganska kort roman) - man lägger ju upp jobbet helt annorlunda än i noveller, t.ex.

Nu ska jag kika runt lite mer hos dig medan jag väntar på sambon...

Helena
Bäst just nu: Jonas
Värst just nu: Inlämningsuppgifter i kryptoteknik
Göteborg, - Mon Nov 20 12:02:04 2006

Jag har inte smakat alla röda téer än, men det med jordgubb och lime är min favorit hittills. Det med ginseng är också OK. Tror jag ska köpa ett helt neutralt rött te snart också. Det låter inte gott med ditt röda chai-te. Hehe! Man ska nog ta lite mindre av det i silen. Likadant med "Syrliga ginger", det smakar apa om man tar mer än 1 msk. Jag rekommenderar 1 msk rött te till en stor mugg, faktiskt, som får dra ett par minuter.

Det verkar roligt att hålla på med det där NaNo-skrivandet, även om det inte är något för mig. Jag kom att tänka på att om jag skriver en enda sida om dagen har jag fått ihop en bok om ett år. Hihi! Vi får se om jag ens kan hålla den takten. ;=)

Kryptoteknik... används det på ett manuellt sätt fortfarande? Jag menar, datorer räknar ju så extremt krusidulligt på det nu för tiden. Men det är säkert ganska intressant. Väl?
Eva-Lena


Hahaha. Ja, visst var den. Lilla Mustafa. Hahaha.
Jag har kommit igång med listorna. Gäller att dela upp dom veckovis så det inte blir för tungt. Man kan ju inte göra allt samma dag .. samma vecka. Man får sätta rätt sorts prioritering på allt. Och ta lite lagom mängd måsten och borden, roliga saker, sånt som SKA klaffa i ens vardag etc och sakta men säkert får man då en bättre struktur. Och så fort man kommer på mer grejjer som ska göras så sätts det upp på listan och varje vecka gör man sen ny prioritering på allt. Man känner sig effektiv och kompetent om man strukturerar upp det bra och så får man inte heller dåligt samvete för att man inte hunnit med allt. Man är ju inte mer än människa. Man kan omöjligtvis hinna med allt. Tack för dina ljusa tankar. De kändes nice.

Det bidde förresten ingen serverflytt. Lyckades städa på servern och få loss 50 mb uttrymme.

nina <ninaweb@gmail.com>
- Sun Nov 19 21:30:19 2006

Ja, du är smart med dina grejor. Bara att lyckas rensa ut 50 MB utrymme! Haha! Du får gärna städa på min serverplats också. ;=)
Eva-Lena


Borat vill jag se. :-)

nina
- Sun Nov 19 05:37:43 2006

Det är det visst många som vill. Men det var som sagt inget för mig...
Eva-Lena


Jag är tveksam till Borat. Vet inte om det är något fel på min humor, men det är sällan jag tycker roliga filmer är roliga.

Jag har fått så svårt att komma iväg på bio. Däremot har jag sett flera teaterföreställningar. Just nu tycker jag det är roligare.

Åsa <zyrenna@zyrenna.com>
Malmö, - Sat Nov 18 09:36:17 2006

Jag gillar inte heller komedier. Tror det är för att de gör sig till med löjliga frisyrer, kläder, kroppsspråk och miner så att det blir övertydligt att de vill vara roliga. Som om manuset i sig inte räcker utan att de måste ha stöd av simpel lyteskomik. Om alla hade försökt spela sina roller på ett seriöst sätt så hade det blivit otroligt mycket roligare. I alla fall för mig.
Eva-Lena



Till huvudsidan!   Till senaste gästbokssidan (Upp)! | Förra gästbokssidan