Gästbok
penna
Skriv gärna i gästboken.
(Föregående sida (den 31:a) hittas här), och nästa finns här)
Eva-Lenas Loggia

  Tack för efterlängtad uppdatering, men vad tråkigt att du har ont.

Jag har inte bott mycket i hyreslägenhet som vuxen, men vad jag minns tyckte jag det kändes ensamt. Trots att vi inte egentligen umgås med våra grannar (utom utomhus på sommaren) känns det mindre ensamt här. Kanske är det annorlunda i hyreshus med gemensam trädgård.

Barbro <guest@siljehed.se>
Bäst just nu: Jag mår bättre än på länge.
Landvetter, - Wed Mar 15 16:46:26 2006

Jag tycker det har sin charm att bo i eget hus likaväl som att bo i lägenhet. I hyreshus känner jag att jag får en större personlig integritet och trots att jag inte umgås med grannarna mer än att byta några ord med dem i trapphuset när vi råkar ses där så känns det ändå som att vi är en enhet på något konstigt sätt. Fast jag har inget behov av att umgås på riktigt med grannarna, det är tvärtom skönt att inte ha någon relation till dem på det sättet. Jag är väl lite konstig av mig. ;=)

Idag lade jag hur som helst en lapp i hundägarnas brevlåda innan jag gav mig iväg för några timmar, där jag frågade varför de inte torkar upp hundkisset i våra gemensamma lokaler inomhus. Jag skrev att jag tycker det är äckligt och att jag anar att inte heller de andra tycker det hör till "normal hygien". När jag kom hem igen hade de tvättat bort kisspölen som tillkommit sedan hyresvärden städade trapphuset för någon vecka sedan. Hoppas de gör det till en vana då.
Eva-Lena


får man kopiera de där texterna om stugorna den rosa stugan eller d läskiga slottet eller vad det nu var??

Niclas <nnore827@hotmail.com>
Bäst just nu: att vara så kär som jag
Värst just nu: att vara så här sjuk
stockholm me pappa, - Wed Mar 15 09:38:14 2006

Det beror på, tycker jag. Vad skulle du använda dem till i så fall - och var skulle kopiorna hamna?
Krya på dig och grattis till kärleken!
Eva-Lena


Grannar är det ofta kul att ha, speciellt i tvättstugan. En av mina grannar tyckte det var ok att ta min tvättid eftersom jag bodde själv. Fast jag fattade aldrig varför det skulle vara ok.

Jag lider med dig för din värk. Jag har troligtvis fått några sprickor i revbenen, men det går rätt bra. I varje fall om jag inte andas så djupt, hostar, skrattar, rör mig för häftigt.... Så jag lär mig att leva med det. Om 4 veckor ska det vara läkt.

Jag har bara ätit riskakor som smakade vitlök och de var inte goda. Jag föredrar baguetter med vitlökssmör. Men ska prova efter din rekommendation.

Hoppas att du snart blir smärtfri igen!

Åsa <zyrenna@zyrenna.com>
Malmö, - Tue Mar 14 19:25:20 2006

Ja, bor man ensam behöver man väl inte sköta hygienen? Hehe! ;=) Man kan ju undra hur de tänker...

Aj, aj, har du skadat revbenen, det kan jag tänka mig gör svinont. Hoppas du slipper förkylningshosta... min värk är väldigt varierande, den antingen moler, hugger, skär eller sticker. Konstigt.

Idag var jag ute och gick raskt i två timmar i skogen och det var jätteskönt. Hade med mig gps-mottagaren och "spelade in" rutten så jag kan gå samma väg en gång till ifall jag skulle glömma av den. Det finns en himla massa skogsvägar häromkring så jag blandar ihop en del med mitt dåliga lokalsinne.
Eva-Lena


Blir ju så sugen på att lära mig spela bridge nu när jag läser här. Har en väninnna som gick en Bridgekurs i somras och redan då kom suget på att själv gå en. Det finns ett ställe här i närheten(någon slags dagverksamhet) där man kan spela bridge en gång i veckan. Men om det är någon kurs vet jag inte.. tål att tas reda på. Blev som sagt väldigt sugen. Men .. det verkar vara mycket att hålla reda på; undrar om jag med mitt usla minne verkligen fixar det. (??)
Återstår att se. :-)

Nina <ninaweb@gmail.com>
- Tue Mar 14 07:41:10 2006

Jag rekommenderar verkligen bridge, det är skitkul! I och med att man har så mycket logiska men ändå kluriga bestämmelser att komma ihåg, blir budgivningen i sig som ett fristående spel inför varje giv. Och under spelets gång "pratar" du och hämtar information genom de kort som spelas ut, beroende på ordningen etc. Du som är van vid andra kortspel har säkert ett försprång jämfört med mig som inte spelat sedan tonåren, och du kan absolut inte ha sämre minne än jag! Så... vågar jag lära mig bridge, borde du också våga. ;=)

Förresten tränar man minnet och den lilla hjärncellen under tiden man spelar, så det går väl bättre och bättre hoppas jag. G och jag ska få köpa grundkurs B-böckerna redan nu, så att vi lättare kan "trivseltävla" utanför kursen. Det var som sagt rena turen att vi kom tvåa i söndags för jag har nog bara lärt mig 40% av det som lärs ut på grundkurserna. Nu ser jag fram emot nästa kurskväll - och nästa trivseltävling!
Eva-Lena


Inne och kikar en sväng ifall du uppat. :-)

Nina <ninaweb@gmail.com>
Jakobsberg, - Thu Mar 9 10:35:04 2006
Hitta hit via sökmotor, trevlig och roande sida du har, kanske hittar tillbaka hit om bilen bara håller för milen mellan molnen och hit ;)

Ha en fortsatt skön vecka.

Kram Angel

Angel <skyddsangel>
Bäst just nu: Lugnet som råder här
Värst just nu: Allt som händer i världe
bland molnen, där jag trivs, - Mon Mar 6 18:37:21 2006
Jag tycker det är oerhört nonchalant av dina grannar att inte hålla rent efter sin hund i allmänna utrymmen.
Det handlar ju om allmän trivsel och hur kul är det att trampa i hundpiss hela tiden. Inte särskilt rligt alls. Att som du behöva kryssa fram med tvättkorg i famnen på det där sättet..
HUr söt hund det än är eller hur trevligt grannpar; det är inte acceptablet beteende att smutsa ner sådär. De har ju ett ansvar som de inte kan sköta och det är klart man ska klaga. Du har ju redan sagt åt dem och slipper det värsta utanför din dörr men sen är det ju resten av trappuppgången också... förstår att det tar emot att klaga hos hyresvärden men jag hade definitivt gjort det om de inte lyssnat på första gången.
Bara för att man grälar, mår dåligt etc så ska inte det behöva gå ut över andras trivsel. Är väl lite hård .. ehum..
Kanske en lapp i brevlådan om att ni grannar upplever det som jobbigt med all hundpiss och om ingen bättring sker så kommer klagomål föras till hyresvärden. Tar de inte sitt ansvar efter ett sånt meddelande så är det ju upp till dom. Det är ju deras problem fast nu är ju deras problem även ert problem; ni andra som måste trampa i det där snuskiga.
Jag är inte tolernat mot mina grannar när det gäller hög musik mitt i natten eller nerskitning av trappuppgång men för övrigt accepterar/tolererar jag det mesta.
Det här med att de inte verkar må så bra; att de grälar och ändock skaffade hund är ju märkligt men inget nytt fenomen. Många par som har det dåligt i sin relation väljer ju att skaffa hus, barn eller husdjur. De tror väl att det kan förstärka förhållandet på nåt sätt; hur de nu tänkt sig. har sett det förr.
Hoppas ni får bukt med hundkisset.. och att ni slipper det snart.
varma hälsningar från Nina

Nina <ninaweb@gmail.com>
Jakan, - Mon Feb 27 10:50:47 2006
Hm, stackars vovven. Man kan ju tänka sig hur dom sköter hunden i övrigt, när dom inte ens kan få den rumsren.
:( Det bästa är väl att prata med hundägarna igen. Kanske fråga om du kan hjälpa till på ngt sätt? Nåja, hoppas att det löser sig. :)

Josse
- Sun Feb 26 12:20:55 2006

Ja, jag tycker faktiskt synd om hunden. Det rinner kiss ur den hela tiden så fort den lämnar lägenheten (och kanske inne också?), det är inte så att den bara behöver bli rumsren. Jag tänkte fråga om jag kan hjälpa till på något sätt, men jag betvivlar att det finns någon uppgift som jag duger till där...
Eva-Lena


Klart de inte ska låta hunden kissa i trappan. Jag hade pratat med dem och sagt att de måste torka upp efter hunden. Det är deras ansvar att hålla efter.

Men att fråga efter hur de mår.... Det skulle jag tycka var rätt närgånget. Risken finns nog att de anser att du själv behöver terapi som inte kan stå ut med en kanske i deras tycke närgångenhet.

Om alla som inte verkade må bra skulle bli rapporterade till socialen eller liknande, så var det nog inte vara många orapporterade människor kvar. Skulle du själv vara orapporterad? :)

Åsa <zyrenna@zyrenna.com>
Malmö, - Sun Feb 26 11:41:26 2006

Jag struntar i om de skulle tycka att jag behöver terapi för att jag ringer på och frågar hur det går med hunden och sådär när jag ändå ber dem torka upp. Det viktigaste är att barn och djur inte far alltför illa. Folk bryr sig alldeles för lite om hur värnlösa barn och djur har det, tycker jag, de är bara rädda för vad andra ska tycka.

Men jag är inte den som springer till myndigheter (har aldrig gjort det hittills) och vill känna efter ordentligt innan jag eventuellt gör något sådant.
Eva-Lena


Dina grannar verkar helt olämpliga att ha hund, tycker jag. Visst ska man väl kunna få en valp rumsren på ett par månader - även i farstun? Och om de inte klarar det, måste de göra rent efter den förstås.
Jag kan förstå ditt dilemma. Inte skulle jag vilja säga till några, som grälar jämt, man kan ju själv få en släng av sleven.
Jag vet inte hurdan din hyresvärd är. Om det finns risk för att grannarna blir vräkta eller tvingas göra sig av med hunden, känns det naturligtvis inget vidare att säga till honom heller.
Usch, jag vet verkligen inte vad jag ska råda dig till. Skulle kanske låtit bli att skriva då, men jag kan ju ändå få visa lite empati.

Barbro <guest@siljehed.se>
Landvetter, - Fri Feb 24 22:40:51 2006

Tack, det duger gott med empati just nu. ;=) Ska försöka höra efter lite hur de mår och sådär, jag funderar på att ringa på någon dag. Kanske kan jag bestämma hur jag ska göra efter det.
Eva-Lena


Glömde nämna att vi faktiskt hade hund, en boxer. Så det var inte vi, som skulle ha ätit hundmaten. :^D
Barbro igen
- Wed Feb 22 13:17:26 2006

Fniss! Skulle det där vara ett bevis? ;=)
Eva-Lena


När Alf och jag studerade i Kalmar hyrde vi ett par möblerade rum, där vi inrett en kökshörna i det ena. En gång glömde vi en kastrull med hundmat på kokplattan, när vi följde en kompis hem. När vi kom tillbaka var hundmaten förkolnad, men hade lyckligtvis inte fattat eld. Ett fett, svart sotlager låg överallt. vi fick tvätta taket och alla textilier och jag tror även vi målade om en del. Till slut tyckte vi, att vi fått bort lukten. Men när jag kom tillbaka efter sommarlovet, minns jag att jag sa till mina föräldrar, som skjutsat mig, att krematoriedoften fanns kvar. :^P
Det där med ättiksprit låter väl bra, om det fungerar, annars luktar det ju inget vidare det heller.
Jag vet att det finns något, som man kan spreja på kläder, som tagit åt sig dålig lukt. Kanske kan du pröva det på tapeterna?
För övrigt tycker jag att popcorn poppade i krastrull med lite olja är mycket godare än micro-popcorn.

Till skillnad mot dig, tycker jag att smör, tunt utbrett, är gott. Och jag har den lilla egenheten, att jag gärna tar ett bett av den bredda smörgåsen, innan jag lägger dit pålägget. Så gjorde min mamma också (plus att hon lämnade sista biten).

Nu har jag lånat och läst Ett oskrivet blad. Vad bra den var! Jag satt och läste de sista kapitlen nu mitt på dagen, kunde helt enkelt inte sluta där jag var efter nattens läsning. Grät gjorde jag också, men jag var nöjd med slutet. Tack för tipset!

Barbro <guest@siljehed.se>
Landvetter, - Wed Feb 22 13:15:47 2006

Usch, vad jobbigt det verkade med all den där svarta soten! Som tur är var det bara vit rök som kom ur min micro och det var verkligen inga större mängder. Så det är liksom ett litet mysterium att det kan lukta så länge. Jag har micrat en bulle i ugnen (hehe) efter det och den smakade som bullar brukar smaka - och inte luktade det mer heller.

Ja, visst är "Ett oskrivet blad" bra! Hon kan konsten att bygga upp stämningar!
Eva-Lena


Läste du inte instruktionerna innan du poppar? Så du verkligen gör rätt: Lägger påsen med rätt sida ner, lyssnar när det slutar poppa, aktar dig för det heta innehåller... Till och med jag klarar så enkel matlagning. :)

Måla om kan hjälpa och byta alla textilierna.

Åsa <zyrenna@zyrenna.com>
Malmö, - Tue Feb 21 20:25:17 2006

Hihi! De här popcornen var liksom annorlunda. Det första jag märkte var att de bytt förpackning - sedan märkte jag att de poppade längre än vanligt. Efter två minuter brukar jag ta ut påsen (och då är det 1-3 sekunder mellan varje poppning), Men nu poppade det alltså mycket längre. Jag stod inte still och tittade på ugnen hela tiden utan rörde mig i närheten, och efter ett tag tänkte jag: har det inte gått två minuter nu? Då tittade jag på vredet för tiden, som visade att tre minuter gått, och hela tiden hade det fortsatt att poppa och poppa med mindre än en sekunds mellanrum. Nu började det se bolmigt ut i ugnen. ;=) Man ska kunna poppa i upp till fyra minuter i svaga ugnar och min är inte någon värsting, så det tycker jag verkar konstigt.
Eva-Lena


Det där med ättiksprit på ett fat har jag också hört ska funka rätt bra fast röklukt är nog svårt att få bort helt. Det tar sin tid. Ättiksprit funkar iallfall för att få bort röklukt efter cigaretter.
För en massa år sdan så brann det i trappen på första våningen. En barnvagn som någon tuttat på. Den röken tog sig in i vår lägenhet på andra våningen och det tog månader innan lukten försvann helt.
Hoppas du slipper röklukten på nåt sätt..

nina <ninaweb@gmail.com>
Jakobsberg, - Tue Feb 21 09:45:03 2006

En lägenhet våningen under mig blev helt utbränd en gång, och då hade jag också lätt röklukt i lägenheten ganska länge. Man blir ju så irriterad på ovälkomna lukter, tycker jag. För mig är friska dofter viktiga för trivseln. Nu doftar halva lägenheten rosenträ (från eterisk olja) och halva bränt. :=(
Eva-Lena


Min älskade hustru säger att man skall ha ättikssprit på ett fat så försvinner röklukten. Det fungerade bra förr i världen när jag rökte !
Egon <egonb@telia.com>
- Mon Feb 20 22:49:54 2006

Tack för tipset, jag får väl köpa en flaska ättikssprit för att prova. Eftersom jag inte hade någon hemma tänkte jag testa med något annat stinkande under en natt, så jag fyllde botten på en skål med balsamvinäger. Urk! Det var nästan värre än lukten av brända popcorn. ;=) Inte sög den åt sig något heller.
Eva-Lena


Ge inte upp när du kämpat för mc-kortet så länge! men du kan ta en eller ett par säsonger o släppa körskolor o uppkörningsplaner o bara övningsköra m nån kompis o ta tag i det nån gång i framtiden! Ha det så bra!
maria
- Mon Feb 20 18:09:27 2006

Jag har redan skjutit på det sedan 2001 när jag misslyckades i två uppkörningsförsök och såg rött bara jag tänkte på garagevändningar (och när jag körde förbi platserna jag tränat sådant på). ;=)

I höstas tänkte jag äntligen göra slag i saken igen, men då gick allt emot mig - det fanns inga tider på körskolan, min mc fick problem med elen osv. Det var helt enkelt inte meningen att försöka ta kortet just då. Men häromdagen fick jag små vinkar från min farfar (på "andra sidan") om att det blir ett mc-kort i vår! Hoppas han inte bara vill ge mig ännu bättre tålamod genom att våga mig på ett nytt misslyckande, för nu får det enna vara nog. Hihi! Men det verkar som om han faktiskt menade att kortet snart är mitt! :=)
Eva-Lena


Kom plötsligt på en orsak till att du lämnar sista biten av smörgåsen. Du har förstås brett den slarvigt, så att det varken är smör eller pålägg på den sista biten. ;^P I sådana fall skulle jag också lämna.
Barbro <guest@siljehed.se>
Landvetter, - Fri Feb 17 11:45:26 2006

Bra tänkt, så har det nog varit med pålägget många gånger. Men smör? Bläk! ;=)
Eva-Lena


Hej Eva-Lena!!
Bara lite nyfiken på hur dina MC-planer ser ut inför våren? Jag längtar SÅ efter att få ta fram hojen igen!! Hälsningar Maria

Maria
Bäst just nu: Att det snart är vår!!!
Värst just nu: Att det är vinter ett tag till!!
- Wed Feb 15 17:11:11 2006

Orkar inte ha några planer, men jag vet med mig att jag borde boka tid för körlektioner snart, så jag blir klar för uppkörning innan tiden för teoriprovet går ut igen... känner mig helt orkeslös och vet inte om jag kanske skulle ge upp det här med MC-kort.
Eva-Lena


Har sett den här filmen och tyckte inte den var så bra Då när jag såg den men har på senare år insett att jag ser för mycket film på fel tillfällen. En del filmer borde man se när man är på det rätta humöret. Eller när den rätta sinnestämningen infinner sig. Just så man kan ta sig till storyn på ett annat sätt. Jag blir stundtals så avtrubbad om filmens budskap eftersom jag ser så mycket film och inte hinner ta till mig det jag precis sett. Inte ofta jag berörs. Den här minns jag att jag funderade på vad som egentligen hände. Att allt som hände var uppdiktat från hennes fantasi. En rätt grå och konservativ kvinna med en massa inre lustar som vill ut och att hon kanske fick utlopp över det inre med sin fantasi. Typ nåt sånt. Heh.

Jag vill också ha facit Eva-Lena.

nina
- Mon Feb 13 10:52:54 2006
Ha ha, jag funderade faktiskt över att du inte nämnde någon femte punkt. Dessvärre kunde jag inte förstå att det i sin tur kunde bero på punkt 3, hm... ;) Roligt hursomhelst att ta del av dina svar.
CarinaR
- Fri Feb 10 08:47:47 2006

En 5:e punkt skulle kunna vara att jag köper hem en liter yoghurt ungefär var tredje vecka utan att äta en milliliter av den. En sida av mig tycker jag ska börja med yoghurt och en annan sida bryr sig inte om paketet i kylen. Hur smart är det på en skala?
Eva-Lena


Boken du söker lite längre ner heter Ett oskrivet blad, men jag har inte läst den. Däremot hörde jag ett par avsnitt av en radioföljetong, som byggde på den. Lagom lycka, hette den. Den var jättebra, och jag är ledsen att jag inte hörde alla fyra avsnitten. Får nog låna boken.
Barbro <guest@siljehed.se>
Landvetter, - Thu Feb 9 13:51:47 2006

Ja visst, ja, så hette boken. Och den jättebra!
Eva-Lena


Hur ärliga blir svaren då? Jag svarar inte så ofta på frågeformulär, men när jag gör det så är det inte efter någon större eftertanke. Möjligt att jag har dålig självkännedom, men t ex vet jag inte mina mest specifika dåliga egenskaper, mina favoritfilmer, favoritböcker osv. Jag skriver det jag kommer på just då när jag skriver. Vissa saker vet jag inte ens om jag skulle känna igen som mina egna svar om jag skulle få frågorna igen.

Dåliga vanor har jag massor, det var inte de grövsta jag skrev om...

Åsa <zyrenna@zyrenna.com>
Malmö, - Wed Feb 8 19:50:59 2006

Nej, det blir väl ganska harmlösa egenheter som kommer fram, men det är ändå roligt att ta del av de där småsakerna. Egentligen är väl inget intressant på djupet hur ärligt man än svarar, det är mest en kul grej. Om man inte hittar någon som har förmågan att göra sig osynlig eller brukar sjunga genom folks brevlådor eller liknande. ;=)
Eva-Lena


Kul att läsa om dina egenheter. Min mamma lämnade ofta sista tuggan, fast hon var inte född på samma dag som du (undrar hur kungen gör? ;^) ). Min syster gör det också, hon har ju samma namn som du, men oftast har jag känslan av, att hon inte hinner äta färdigt, det är ofta något barn, som pockar på uppmärksamhet.
Punkt 2-4 kunde lika gärna handlat om mig. :^D
Jaså, du hade ingen femte ovana? Om mina kan du läsa i bloggen. Alla fem.

Lyssnade på låtsnutten och läste texten. Mycket vacker melodi och text och fin röst också. Men jag tycker inte om att höra sångare hämta andan, spelar ingen roll vem det är. Kanske är jag gammaldags eller också beror det på, att jag sjungit i kör och lärt mig andningteknik.

Barbro <guest@siljehed.se>
Landvetter, - Wed Feb 8 17:57:06 2006

Oj, glömde jag nämna en femte ovana? Det hade jag ingen aning om! Ja, där ser du hur bra punkt 3 stämmer på mig (att jag har jättedåligt minne)! Men... så det är alltså DU som krånglar till det där framme i de längsta köerna jag hamnar i??? ;=) Men jag förlåter dig, det kan det vara värt för att få en livs levande regnbåge i kassakön. Kul idé att klä sig i en färg i veckan (som jag läste hos dig)!

Hrm... det är visst vanligt att lämna sista tuggan - kanske en följd av "Tänk på Biafrabarnen!"? Tror nog inte Kungen lämnar något, dock, fint folk får ju så små portioner. Nästan mindre än Biafrabarnen, höll jag på att säga, men så får man ju inte uttrycka sig. Och så har de väl hund i kungafamiljen? Det är ganska lätt hänt att något halkar av tallriken. Minns att vi fick dra in tårna när jag växte upp med långhårig tax i familjen, ifall någon tappade en bit mat på golvet. Minns också att någon av ren reflex satte fram foten för att liksom fånga upp det en gång... aj, aj.

Jaså, hör man hur LaBrie andas in när han sjunger? Hrm... jag brukar faktiskt också störa mig lite på sådant ibland, men honom märker jag det inte ens på. Jag tycker man känner sig så nära honom när han sjunger, det kommer djupt inifrån hjärtat. Jag har liksom lärt känna hans röst så bra nu att inandningar och allt är som en vacker helhet för mig. Hihi! Men jag förstår precis din känsla.
Eva-Lena


Du är utmanad (om du inte redan gjort det där). Läs hos mig!
CarinaR
- Mon Feb 6 14:47:38 2006

Jag har antagit utmaningen, fast jag glömde visst en femte punkt. Hrm... det beror förstås på mitt dåliga minne (punkt 3).
Eva-Lena


Tack för att du antog min utmaning!
Jag åkte raskt på en till. :^)

Nu har jag läst ut boken jag vann. Det gick fort, har lite svårt att läsa pockets (de är så finstilta) men hade ännu svårare att släppa boken ifrån mig.
Den påminner rätt mycket om Tvillingsystrarna, en annan bok av Marie Hermansson jag läst, fast i den är personerna ännu mera udda, även om ingen begår något brott.

Barbro <guest@siljehed.se>
Landvetter, - Wed Feb 1 11:34:20 2006

"Tvillingsystrarna" har jag inte läst. Det känns bra att ha fler Hermanssonböcker att läsa i framtiden. Har du läst den där som handlar om ett ganska udda par, han är "lite efter" och hon väldigt kraftig, asocial och äter bakelser som på löpande band? Den är också mycket bra och smygande spännande, men jag kommer inte ihåg titeln just nu.
Eva-Lena


Jag brukade åka ner till Göteborg förr om åren just för filmfestivalen. Mycket film blev det. Sen har vi ju Stockholms filmfestival då jag brukade plöja igenom en 30-40 filmer på 10 dagar. Tog alltid ut semester men ett år gick det inte och det blev mycket kaffe på jobbet den perioden. :-)
Usch, vilken läskig dokusåpa du beskrev. Tydligen finns det en uppsjö av dom. Den där har jag inte hört talas om. Läste något häromdagen som nog tog priset. De sökte deltalagare till en ny dokusåpa om vem som snabbst skulle bli gravid och föra barn. 200 pers anmälde sig och sen fick de veta att allt bara var fejk. Usch, att folk är beredda på att skaffa barn med en främling för 100.000 kr övergår mitt förstånd. Allt i strävan på att få sina minuter i TV. Jösses.
Önskar dig en härlig fortsatt vecka.

nina
- Mon Jan 30 15:09:02 2006

Det är just det där som är problemet - att hinna se några bra filmer - det går ju inte om man inte tar semester. Och jag har bara fem veckors semester per år, alldeles för lite. ;=) Lite smalare filmer borde gå på fler biografer året om, och så kunde man ha en festival som varar lite längre. Det är lite kul med filmfestival men svårt att veta vad som är verkligt bra, så det är ett helt projekt bara att välja ut några filmer ur programmet. Nästan så man behöver ta semester för att läsa programmet inför semestern med festivalen.

Herregud, skaffa barn i en såpa för att få pengar? Brrr... det finns mycket konstigheter...
Eva-Lena


För några år sedan funderade jag också på Bridgekurs, men det blev inget. Det är ju som bekant inte tanken utan handling som räknas.

I varje fall så har jag ju länge tänkt börja laga mat och nu har jag gjort en handling som gör att jag närmar mig det. Jag har anmält mig till en matlagningskurs. Medelhavsmat blir det, om det finns några platser kvar.

Åsa <zyrenna@zyrenna.com>
- Sun Jan 29 18:54:10 2006

Det är kul med kurser där man lär sig sådant som man har med sig resten av livet, t.ex bridge - och matlagning. :=) Hur gick det, fick du plats?
Eva-Lena


Intressant att läsa om din mediala sida. Även jag har känningar från "den andra sidan" men inte ännu lärt mej styra hur,när,var..osv /(finns att läsa lite på min sida om det.)
Skulle gärna bok en sittning hos dej om vi bodde närmare varandra.

Ha det gott///M

Melpomene
- Thu Jan 26 11:17:05 2006

Det är lite svårt att stänga av den där kanalen, tycker nog de flesta i början. Många riskerar att bli utbrända, det är viktigt att lära sig skilja på "arbete" och privattid. Jag är dålig på att stänga av bruset från andra människors energier och känner ofta att de som åker spårvagn har svag ångest i bröstet dygnet runt (antagligen utan att de tänker på det själva, folk bortser från sådana energier i sina kroppar).
Eva-Lena


vill bara tipsa om färska dadlar. Det är något av det godaste som finns, slår torkade med hästlängder!
amanda
- Wed Jan 25 20:46:34 2006

Nu när min passion lugnat ner sig lite för torkade dadlar vågar jag nog släppa dem med blicken för att testa färska snart. ;=)
Eva-Lena


Hej Eva-Lena!
Spännande att se att du "kommit ur garderoben" :-) när det gäller den mediala biten. Det är en del av ditt liv som för mig känns både spännande, mystisk och intressant.
Tack för att du delar med dig.
Din senaste text är mycket intressant och har läst den två gånger nu. Behver tänka ett tag innan jag bara skriver en kommentar. Min nya grej; att inte vara för snabb med att skriva innan saker har fått smälta in.
Önskar dig en härligt fortsatt söndag.

Nina <ninaweb@gmail.com>
- Sun Jan 15 13:08:25 2006

Jag tycker också det mediala är rätt intressant, trots att jag vant mig efter några års utveckling. Livet har fått helt nya dimensioner jämfört med förr, jag ser allting utifrån lite andra perspektiv numera.

Du får skriva hur snabbt du vill här, ifall det är det du tvekar över (om du inte bara utmanar dig själv). :=) Allt skrivande och tyckande har sin charm, på sitt sätt. Man tänker en sak i början när man fått ett intryck och kanske något annat lite senare, men allt har ju ändå en mening.
Eva-Lena


Kul att du kommit ut ur garderoben! :) Och synd att du inte bodde närmare. Vore intressant att pröva på ditt mediala arbete, även om jag just nu ser ut att ha blivit en stor materialist med föga intresse för det andliga...
Gör du sådant på distans eller är det "enbart" healing? Skicka gärna ett mail. Kanske läste jag slarvigt på din nya sida.

CarinaR <carinaronn@hotmail.com>
Bäst just nu: Livet
Värst just nu: Inget
- Thu Jan 12 14:55:09 2006

"Komma ut" låter lite löjligt, men jag har inte velat att människor jag inte umgås med privat ska känna till något om min medialitet. Exempelvis kolleger eller kunder som inte känner mig - nästan uteslutande tekniker. Det kan ju bli lite krångligt i och med att de flesta är så dåligt insatta i ämnet. Men nu bestämde jag mig för att försöka förklara lite lätt hur det funkar på min sida om medialt arbete, och att börja jobba medialt lite mer öppet. Även om jag inte tänker trycka gasen i botten riktigt än.

Många tror att allt kring andevärlden bara är flummerier, eftersom de aldrig varit i närheten av ett seriöst arbetande medium eller en healer med öppen och ren kanal för rätt energier. Och visst finns det många falska aktörer som levererar flummerier och konstigheter, som skapar en dimridå kring den verkliga andevärlden och alla som seriöst vill arbeta medialt. Det är synd. Alla som är nyfikna på andevärlden måste försöka lita på sin egen intuition (och gärna utveckla den samtidigt) och känna efter vad som är seriöst och vad som är något helt annat.

Både healing och mediala sittningar fungerar på distans (eftersom vi bara är låsta till en och samma fysiska plats när det gäller våra fysiska kroppar) men jag har mest erfarenhet av att jobba öga mot öga. Det är lite enklare och roligare när man är tillsammans eftersom man kommunicerar på ett bredare sätt, men i princip är det ingen skillnad.

Jag tror det är så för de flesta, att när de har fullt upp med familjelivet eller andra vardagligheter som är under utveckling, så pausar de andligheten för en tid. Och alla behöver ju lite av varje för att må bra. :=)
Eva-Lena


Nu har boken kommit. Det kliar i fingrarna att börja läsa den genast, men jag ska försöka avsluta min julklappsbok först. Får se hur det går. ;^)
Barbro <guest@siljehed.se>
Landvetter, - Mon Jan 9 16:40:40 2006
Viktualienmarkt betyder ungefär livsmedelstorg, och ett salutorg är vad det är, ingenting annat. Det är alltså fullt med stånd, de flesta är permanenta, så de står där även när ingen handel förekommer. Man kan därför inte bilda sig någon verklig uppfattning om hur torget ser ut, det är vad som saluförs, man minns. :^)
Barbro <guest@siljehed.se>
- Fri Jan 6 11:09:43 2006

Jag ser nu att det ligger lite inklämt mellan de omgivande byggnaderna. Det har därmed ändå en viss karaktär, som jag borde minnas om jag hade varit där, så jag tror inte att jag har det. Och visst kan det vara vackert med färgglada marknadsstånd med dito människor som pekar, frågar, pratar och smakar?
Eva-Lena


Ville bara fråga: Har du varit på Göteborgs Orienthus i Alelyckan?
Där du, där finns det dadlar. Vanliga torkade dadlar, vakuumförpackade dadlar, (nästan) färska dadlar i lösvikt och alldeles färska dadlar, som förvaras i kylskåp. De senare är helt underbara och en stor ask kostar bar femton kronor. Bara det kan ju vara värt resan dit.

Barbro igen
- Thu Jan 5 00:40:51 2006

Ja, en gång. Men jag ska helt klart dit igen för att köpa lite av varje, det var en spännande butik.
Eva-Lena


Jag vet att jag kommer att tycka om boken, för jag uppskattar verkligen Marie Hermansson. Jag har förresten träffat hennes syster Birgitta, som är sköterska på Sahlgrenska. :^)

Jag skäms lite över, att jag tittade så slarvigt på bilden första gången. Jag gillar verkligen München. Favoritplatsen är Viktualienmarkt, ett fantastiskt salutorg, där man lätt köper nästan mer godsaker än man orkar släpa hem. Det finns också en webbkamera där. Om du besökte torget, tycker du kanske det är kul att se bilderna.

Barbro <guest@siljehed.se>
Landvetter, - Wed Jan 4 02:37:21 2006

Boken kommer antagligen på måndag eller tisdag.

Jag vet inte om jag var på det där torget, faktiskt... det ser rätt intetsägande ut på bilden så det är möjligt att jag har varit där men glömt det. Namn på torg är inget jag lägger på minnet heller, tyvärr. Det måste finnas något speciellt som gör att jag känner in hela atmosfären och namnet när jag är på ett torg, så att det sätter sig i efterhand. Jag brukar minnas utseendena men glömma var platserna finns, annars. Av naturlig anledning kommer jag till exempel ihåg både namn och utseende på Alexanderplatz i Berlin. ;=)
Eva-Lena



Till huvudsidan!   Till senaste gästbokssidan (Upp)! | Förra gästbokssidan